Jignirea drapelului nostru naţional a fost bine apreciată la premiile Effie România, agenţia McCann Erickson primind, luni, argintul, la nou introdusa categorie "media efficiency" (eficienţă), pentru campania "American Rom", la batonul de ciocolată Rom, pornită la începutul lunii octombrie a anului trecut, o campanie care a stârnit un val de indignare pentru că a lansat ideea că ar fi schimbat ambalajul batonului figurând Tricolorul românesc, cu unul purtând însemnele drapelului american, "ca să putem fi mândri când mâncăm batonul".
Lăsând la o parte că Tricolorul flutură roşu, galben şi albastru, iar nu maro, galben şi albastru (cum împachetează ambalajul ciocolatei), reclama aduce atingere unor sentimente apărate de Constituţie şi de Codul Penal.
* Constituţia României, Simboluri naţionale, Art. 12
(1) Drapelul României este tricolor; culorile sunt aşezate vertical, în ordinea următoare începând de la lance: albastru, galben, roşu.
* Codul Penal, Ofensă adusă unor însemne, Art. 236
Orice manifestare prin care se exprimă dispreţ pentru însemnele României se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
McCann Erickson a jucat atunci "la două capete", pregătind, pentru eventualitatea reacţiei publice negative (ceea ce a şi fost cazul), un al doilea clip, prin care susţinea că ar fi fost "o glumă" (în definitiv, tot atât de neruşinat, ca şi când Constituţia ar trebui să aibă simţul umorului) şi că ambalajul rămâne neschimbat, lăsând impresia premeditării (care, desigur, este reală, dar numai în privinţa jocului "la două capete", lipsind dovada că menţinerea ambalajului în forma iniţială ar fi fost prevăzută de la început).
* Premiile Effie reprezintă o iniţiativă din 1968 a Asociaţiei Americane de Marketing din New York, pentru recunoaşterea meritelor advertiser-ilor şi dezvoltarea acestei bresle, în SUA. Din 2008, Asociaţ