Cum reuşeşte un producător clasic de detergenţi să vândă de ani buni un medicament mai bine decât companiile farmaceutice?
Vinde preşedintele ca pe un detergent! Aşa au gândit strategii campania electorală pentru Nicolas Sarkozy. Toţi detergenţii curăţă la fel, astfel încât doar felul în care îi ambalezi şi-i prezinţi publicului mai poate face diferenţa - filosofia s-a adaptat perfect politicii şi l-a făcut pe Sarkozy preşedinte. În sintagma de mai sus, producătorul de detergenţi Reckitt Benckiser a ales să înlocuiască preşedintele cu... analgezicele.
Cu doar două mărci de medicamente în portofoliu, Nurofen şi Strepsils, Reckitt Benckiser reuşeşte să realizeze încasări mai mari decât o fac societăţile farmaceutice. În România, Nurofen este lider la vânzări pe segmentul medicamentelor fără reţetă, fără întrerupere, începând din 2006. Nici chiar criza, care a scăzut încasările de Nurofen cu 21% la mijlocul anului trecut, nu a reuşit să doboare medicamentul din vârful ierarhiei.
Astfel, vânzările s-au redresat până la sfârşitul anului, iar diferenţa valorică dintre Nurofen şi Algocalmin (al companiei farmaceutice Zentiva, locul doi pe segmentul de medicamente fără reţetă) s-a tradus în opt milioane de euro la finele lui 2009, potrivit datelor Cegedim. Altfel spus, medicamentul cu ibuprofen a câştigat aproape 20 de milioane de euro, în timp ce Algocalminul rival s-a oprit din creştere la 12 milioane de euro.
Reckitt Benckiser produce în special detergenţi şi diverse alte produse de curăţare şi întreţinere a casei, fiind cunoscut mai ales pentru mărci precum Calgon, Vanish, Cillit Bang sau Harpic. Medicamentele, oricum foarte puţine la număr, au intrat în portofoliu la sfârșitul lui 2005, prin cumpărarea companiei britanice Boots.
Aşa a ajuns Nurofen, ca de altfel şi Strepsils, să fie vândute prin aceeaşi filosofie agresivă a reclamelor TV. M