Un milion de clienti ai operatorului de comunicatii Romtelecom au primit luna aceasta sau urmeaza sa primeasca in saptamanile urmatoare, impreuna cu factura, o polita de asigurare a locuintei, care intra in vigoare in cazul in care nu este refuzata in zece zile de la emiterea facturii.
Astfel, clientii respectivi ar putea deveni contractanti ai unei asigurari de locuinta, chiar daca nu isi doresc acest lucru sau au deja o alta polita de asigurare. Polita este emisa de Astra Asigurari, una dintre cele mai mari companii din piata, si este gratuita in primele trei luni. Dupa aceasta perioada, clientul decide daca prelungeste asigurarea. Aceasta este una dintre cele mai mari campanii de vanzari combinate realizate pe piata locala.
Dincolo de acest aspect insa, se pune problema daca este normal ca o polita de asigurare sa ii fie impusa cuiva fara a fi solicitata, deoarece in acest caz polita intra in vigoare daca nu este refuzata, deci nu se pune problema acceptarii de catre client. Ce se intampla cu cei care sunt in concediu atunci cand primesc factura sau, pur si simplu, uita sa o refuze?
"Este un beneficiu, nu face nimic rau. Romtelecom plateste pentru polita in primele trei luni. Pana acum am avut doar 100 de refuzuri explicite, din sute de mii de polite trimise", a declarat Radu Mustatea, directorul general al Astra.
Pe de alta parte, avocatii afirma ca un contract nu poate fi conditionat de refuz, ci numai de o acceptare clara din partea clientului, nu tacita. "Este o masura in care se incalca dreptul consumatorului. O oferta trebuie sa fie urmata de acceptare pentru a intra in vigoare, iar acceptarea trebuie sa fie expresa, in niciun caz tacita. Nu conteaza daca este gratuit sau nu, pentru ca si lucrurile gratuite trebuie supuse acceptarii", sustine Cristian Petre, senior partner al Danila Petre si Asociatii.
De altfel, Autoritatea Na