La finalul unui an în care piaţa de artă de la Bucureşti a crescut de la 8 la 14 milioane de euro, comercianţii fac o retrospectivă a evenimentelor din 2011 şi încearcă prognoze pentru 2012.
Apariţia cifrelor de final de an conturează vânzări brute de 13,6 milioane de euro, o extindere cu 63% a pieţei faţă de anul precedent. Statisticile iau în calcul predominant vânzările prin licitaţii, pentru vânzările efectuate prin galerii neexistând o monitorizare transparentă.
Care au fost cele mai importante evenimente pe piaţa de artă în 2011? Privit din zona Rondului Coşbuc din Bucureşti, unde îşi are sediul EA Gallery condusă de Radu Boroianu, preşedintele Asociaţiei Comercianţilor de Artă din România, răspunsul este indubitabil: „«În iatac», de Nicolae Tonitza". Radu Boroianu, promotor al pieţei de artă din ţară, şi-a exprimat adesea nemulţumirile faţă de ritmul în care se dezvoltă gustul pieţei şi de supralicitarea picturii tradiţionaliste de tip „car cu boi". „De fiecare dată noi, românii, trebuie să o luăm de la început. Nu e tragic", spune el, „E tragică însă inconştienţa cu care nu o facem".
Boroianu consideră că mulţi dintre pictorii vechi s-au autoizolat în România în gusturi şablonarde, rupte de pictura europeană, şi salută ascensiunea lui Tonitza, ajuns primul în topul vânzărilor, în decembrie.
Apariţia investitorilor
Privită de lângă Ateneu, unde este sediul casei de licitaţii Artmark, liderul pieţei în 2011 cu o cotă de 78%, retrospectiva 2011 rezidă în aspectele financiare. Alexandru Bâldea, preşedintele Artmark, apreciază ca eveniment central al anului apariţia fondului de investiţii în artă de la Certinvest. Pentru Bâldea, acesta este un semnal de stabilitate a pieţei, în momentul în care investiţii semnificative sunt făcute pe principii investiţionale. Fondul este unul deschis pentru subscrieri publice şi a investit deja peste