Pentru ca Autostrada Transilvania să ajungă la graniţa cu Ungaria, statul s-a gândit să sacrifice o parte din câmpul petrolier de la Suplacu de Barcău. Soluţia prin care un viaduct va traversa zona de sonde ne costă 250 milioane de euro! Bani de la buget. Surse din CNADNR au confirmat că primul studiu ocolea sondele de petrol şi, implicit, milioanele de euro. Întoarcerea din condei a traseului autostrăzii a făcut ca alte sume generoase să zboare către autostrăzile inexistente ale României.
Dintre toate rutele posibile, s-a întâmplat ca Autostrada Transilvania să traverseze zona vestică a zăcământului de petrol de la Suplacu de Barcău. Acesta este, la fel de întâmplător, un zăcământ "foarte important" pentru compania care îl deţine, OMV Petrom, având o producţie de petrol de aproximativ 1.000 tone/zi. Iniţial, soluţia adoptată ducea autostrada pe lângă câmpul petrolier.
Răsturnarea de situaţie ne costă cam mult - 250 milioane de euro. Viaductul care va traversa câmpul petrolier se dovedeşte extrem de costisitor! Milioanele de euro sunt necesare pentru ridicarea viaductului ce va traversa câmpul petrolier. Alte sume suplimentare, tot de la buget, vor fi date de CNADNR pentru relocarea unei părţi din sondele din judeţul Bihor, dar şi pentru exproprieri.
SOLUŢIA CIUDATĂ
Jurnalul Naţional a cerut, în baza Legii 544 privind accesul la informaţiile publice, Companiei Naţionale de Drumuri comunicarea sumelor care vor fi scoase din bugetul de stat pentru câmpul petrolier din judeţul Bihor. Am întrebat care a fost soluţia adoptată în CTE (CNADNR, MT) referitor la traversarea câmpului petrolier de la Suplacu de Barcău şi de ce nu s-a ales prima variantă, care ocolea zona. Ni s-a răspuns telefonic că este un subiect sensibil, pe care compania îl va analiza. Şi îl analizează şi azi, la 20 de zile de la trimiterea întrebărilor.