Criza i-a făcut pe clienţii şcolilor de şoferi să se gândească de două ori înainte de a se înscrie la cursuri, chiar dacă instructorii au afişat preţuri mai mici comparativ cu anii trecuţi.
Astfel, numărul cursanţilor a scăzut cu aproape 65% anul acesta, faţă de 2008. De asemenea, numărul înmatriculărilor de maşini noi s-a comprimat cu 70% în intervalul ianuarie-septembrie 2009, faţă de perioada similară din 2008. Dacă anul trecut peste 26.000 de maşini noi au fost înscrise în circulaţie, în primele nouă luni ale acestui an numărul acestora s-a redus la 6.780 de unităţi.
Pentru categoria B, tarifele practicate de şcolile de şoferi variază în jurul a 650-700 de lei. Primvicepreşedintele Federaţiei Naţional Patronale a Formatorilor din Transportul Rutier din România (FNPFTRR), Constantin Cojocaru, a explicat pentru evz.ro că acestea sunt preţuri de dumping, adică nu acoperă costurile pe care le suportă administratorii şcolilor.
“Ofertele nu au în spate o susţinere didactică. Numai cheltuielile cu combustibilul se ridică la peste 250 de lei. Preţul corect este de minimum 1.200 de lei”, spune Constantin Cojocaru. În plus, salariile plătite instructorilor sunt direct proporţionale cu încasările, mai spune acesta.
Şoferi pe bandă rulantă
Reducerea drastică a numărului de cursanţi, precum şi menţinerea tarifelor la un nivel foarte scăzut ar putea conduce la un val de falimente în acest sector, a adăugat Cojocaru. Dincolo de impactul economic, aplicarea unor tarife care nu acoperă costurile de instruire este una dintre cauzele slabei pregătiri a şoferilor din România.
“Şcolile care fac acest lucru nu respectă planul de învăţământ şi trimit în examen cursanţi nepregătiţi, iar situaţia din stradă este aşa cum o ştim. Legile din domeniu nu sunt aplicate”, conchide Cojocaru.
Tarifele pentru