Vara lui 2008 este scena unui urias scandal cultural, lansat in proximitatea alegerilor parlamentare din toamna. Invitarea la Berlin a doi fosti informatori ai securitatii si o expozitie de grafitti la Galeria Romana din New York a aprins spiritele. Rolul principal in ambele filme este jucat de Institutul Cultural Roman, al carui director, Horia Roman Patapievici, vine cu limpeziri.
Cum a inceput totul?
Faptele sunt simple: o scoala de vara organizata sub patronajul Institutului Cultural Roman de la Berlin a numarat printre profesorii sai pe doi fosti informatori ai securitatii, Sorin Antohi si Andrei Corbea-Hoisie, altfel apreciati in lumea academica pentru competenta lor. Acest eveniment a starnit reactia vehementa a scriitoarei germane originara din Romania, Herta Müller, ziarele germane neducand lipsa de relatari ale controversei.
In aceeasi perioada, presa de la Bucuresti a prezentat sub titlul de „Sex si zvastici promovate la Institutul Cultural Roman de la New York”, expozitia de grafitti a unor tineri artisti romani, gazduita la Galeria Romana din New York.
Daca faptele sunt simple, temele puse pe tapet de cele doua evenimente sunt actuale si mult mai complexe, pretandu-se la o dezbatere articulata si extrem de interesanta. Ce atitudine adoptam in privinta fostilor informatori ai securitatii, a caror alura profesionala si intelectuala ii face nedispensabili mediului academic? Dar formele de arta stradala, gustate in special de tanara generatie, sunt ele „demne” de a fi beneficiare ale politicilor culturale de stat? Doua intrebari care vor ramane fara raspuns in vacarmul generat de mundanele valuri dambovitene.
H.R.Patapievici: omul tuturor defectelor
Atacat din toate partile, directorul Institutului Cultural Roman(ICR), Horia Roman Patapievici, se vede nevoit sa raspunda acuzelor pravalite