Clienţii băncilor află că nu pot accesa credite deoarece figurează pe lista rău-platnicilor din cauza unor datorii infime, de care nu ştiau. În multe cazuri, debitele provin din dobânzi şi taxe de administrare a contului, care sunt accesate ca şi credit atunci când clientul nu are suficienţi bani în cont pentru plata lor.
Mii de clienţi ai băncilor s-au trezit de-a lungul timpului restanţieri fără să ştie la instituţiile de credit la care au apelat, deşi credeau că şi-au plătit datoriile şi şi-au lichidat conturile. Ei au aflat de restanţe în momentul în care au vrut să contracteze noi credite. Din cauză că figurează în baza de date a Biroului de Credite (BC), aceştia nu mai pot lua împrumuturi. Au fost şi cazuri în care problemele au apărut din cauza a 10.000 de lei vechi, pentru că în prezent băncile raportează către BC orice fel de restanţă, indiferent de mărimea sumelor. „Lucruri de acest gen se pot întâmpla în două situaţii: fie soldul provine de la comisionul de administrare a contului, fie de la dobândă, când nu sunt suficienţi bani în cont. De aici apar minusurile. Ambele situaţii se întâmplă când cardul nu a fost predat. Am înţeles că se discută o sumă minimă de la care se fac raportările către Biroul de Credite“, a explicat reprezentantul unei instituţii bancare din Craiova. „În momentul în care se predă cardul, noi lichidăm şi contul. Dacă există restanţe, nu putem lichida contul. Probabil se întâmplă la cei care nu predau cardul, crezând că au lichidat orice problemă cu banca. Altfel, este imposibil“, a precizat, la rândul său, Silviu Cârstea, purtător de cuvânt al BRD, Sucursala Dolj.
Erori în sistemele băncilor
BC trebuie să primească de la bănci numai restanţele mai mari de 30 de zile, însă în practică s-au comis erori din cauza numărului mare de cazuri din bazele de date, trimiţând mii de restanţieri cu întârzieri de