A vorbi despre dimensiunile artelor plastice iesene in general, sau despre dimensiunile artei romanesti, inseamna, intai de toate, a estima calitativ valorile plasticii din trecut si din prezent.
Inseamna, totodata, a aprecia contributia artei iesene la arta romaneasca si nu numai. Segment important al culturii, arta s-a definit ca o coloana de sustinere a acesteia. De aceea mi se pare mai corect a incerca descifrarea unor coordonate fundamentale care, inmanuncheate, constituie ceea ce se numeste cultura. Cultura in general, materiala si spirituala. Si una si alta, deoarece etimologia cuvantului care ne indreapta gandul spre latinescul coles-colere-cultum, in acceptiunea horatiana si ciceroniana, inseamna a ingriji pamantul, dar si a ingriji spiritul, pentru ca roadele sa fie mai bogate, mai imbelsugate, mai frumoase si mai valoroase. Tot astfel si samanta mintii, scanteia inteligentei si talentului, va izvodi la intamplare intr-un caz, cu spor benefic intr-alt caz.
Organizatorii acestei expozitii "Umbre si lumini iesene" prezinta pe simezele galeriei DANA, (cei drept condensat) lucrarile confratilor plecati in lumea umbrelor (recititi Umbrele lui Aurel Leon, reeditate de scriitorul M. R. Iacoban, bene merenti!); C.D. Stahi, Octav Bancila, Petre Troteanu, Stefan Dimitrescu, Nicolae Tonitza, Otto Briese, Jean Cosmovici, Corneliu Baba, Calin Alupi, Costache Agafitei, Nicolae Popa, Ion Irimescu, Mihai Camarut, Victor Mihailescu Craiu, Petre Hartopeanu, Eugen Stefan Bousca, Iftimie Barleanu, Francisc Bartok, Nicolae Matyus, valori incontestabile ale artei romanesti, umbrele nu secondeaza fiinta materiala, ci aceasta din urma e doar un reflex slab al lumii adevarate, in care "trupul" se sublimeaza in "umbra", devenind existenta fundamentala, paradigmatica. Umbrele sunt, in acest caz, un simbol de o verticalitate abisala, in deschiderea spre infinit si tr