Luni, 7 Decembrie, la Sala Atelier a Teatrului Naţional din Bucureşti, am văzut a cincisprezecea colecţie (80 de produse) de design vestimentar creată de Adrian Oianu. 15 colecţii în 5 ani mi se par două cifre bune pentru a face un bilanţ, din punctul meu de vedere, a ceea ce consider eu că înseamnă creaţia sa.
1. Adrian Oianu este singurul designer vestimentar autentic din România, în sensul propriu al termenului de design aplicat creaţiei vestimentare. Demersul său creativ este complet, coerent articulat, matur, clar. Mesajul său are viziune şi misiune. Şi, mai ales, oriunde ai vedea purtată o rochie "Oianu", o recunoşti imediat. Astfel, creaţia sa are şi funcţia de modă, dar într-un mod special: nu se adresează unei mase mari de clienţi şi nu este persiabilă. Oianu şi-a creat o nişă de clienţi pentru care creează produse de design vestimentar atemporale.
2. Dacă el este singurul designer autentic şi complet, restul celor ce activează în acest domeniu sunt ori tinere speranţe valoroase, ori producători de haine, croitori şi croitorese, confecţioneri textili sau impostori, personaje mondene şi imitatori. Nu poate exista creaţie vestimentară autentică fără asumarea corectă a conceptului de design. Oianu a ajuns la stadiul de simplu şi complex. Restul se zbate haotic între simplist şi complicat.
3. De 5 ani încoace, Adrian Oianu rafinează un singur obiect vestimentar feminin: rochia. Funcţional, designul rochiilor sale nu este separat pe cele două sezoane: cald şi rece. Vara, tragi rochia pe tine şi ai plecat unde ai treabă. Iarna, tragi peste rochie o haina groasă, pui dres şi schimbi sandalele şi/sau pantofii cu cizme şi botine.
4. Adrian Oianu creează rochia ca pe o construcţie arhitectonică cinetică pentru trupul feminin în mişcare. Tema principală propusă - şi întotdeauna împlinită - este evidenţierea feminităţii prin mişcările unice ale trup