Construcţia bugetului pe 2011, despre care a început să se discute, nu poate ocoli întrebarea cheie: cum poate fi redusă diferenţa de 36 de miliarde de lei (adică 8 miliarde de euro) dintre cheltuieli şi venituri?
De unde poate tăia guvernul 1-2 miliarde de euro la cheltuieli şi de unde poate aduce un plus de venituri de 1-2 miliarde de euro pentru ca deficitul bugetar să coboare spre 5 miliarde de euro, adică 4% din PIB?
Ecuaţia este simplă: pe de o parte sunt cheltuieli de circa 46 de miliarde de euro, pe de altă parte venituri de circa 38 de miliarde de euro. Deficit: 8 miliarde de euro, adică 7% din PIB. Ce va face guvernul ca deficitul să coboare la 5 miliarde de euro, adică de unde pot proveni 3 miliarde de euro?
Mai mult de un sfert din veniturile la bugetul consolidat, adică circa 11 mld. euro, vin din TVA şi accize. Acestea sunt deja majorate, deci nu se mai poate umbla la ele.
Alte 8 miliarde de euro sunt veniturile din contribuţiile sociale pentru pensii. Poate fi majorată contribuţia de asigurări sociale (CAS)? Probabil că businessul ar exploda, în condiţiile în care pentru plata unui salariu net de 1.000 de lei, cheltuielile angajatorului sunt deja acum de 1.800 de lei din cauza CAS-ului foarte ridicat.
O majorare a contribuţiei de sănătate ar încărca de asemenea cheltuiala angajatorilor cu salariile, iar veniturile instituţiilor autofinanţate înseamnă taxe parafiscale care au crescut deja în ultimii ani.
Rămân impozitul pe profit, pe venit sau pe proprietăţi.
1. Impozitul pe profit: 3 mld. euro
La 16% cotă de impozit pe profit, statul a încasat de la companii în 2009 13,2 miliarde de lei (3 mld. euro), ceea ce înseamnă că masa profitului impozabil la nivelul întregii economii este de circa 80 miliarde de lei. La o marjă de profit de 10%, rezultă că cifra de afaceri a companiilor din România este