In ultimii trei ani, guvernul a marit taxe si impozite, a largit baza de impozitare, a crescut si apoi a inghetat pensiile, a scazut salarii si a dat afara bugetari, masuri care, alaturi de efectele crizei economice au dus la schimbari atat in ce priveste structura veniturilor, cat si a cheltuielilor bugetare, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau. Structura veniturilor bugetare: 2011 vs 2008
Dupa cum se poate observa si in graficul alaturat, in primele 9 luni din 2011, comparativ cu primele 9 luni din 2008 a scazut ponderea incasarilor din contributiile de asigurari, desi CAS-ul a crescut cu 3,3% din 2009 (de la 28% la 31,3%), iar baza de impozitare a fost largita prin includerea in randul platitorilor de CAS a personalului militar si a unora dintre cei care obtin venituri din profesii liberale.
De asemenea, a scazut semnificativ (-28%) ponderea veniturilor din impozitul pe profit, evolutie normala daca ne gandim ca si profiturile obtinute de companii au scazut foarte mult.
In ce priveste ponderea veniturilor din TVA, scaderea accentuata a consumului a facut ca aceasta sa creasca nesemnificativ, desi cota s-a majorat cu 26% anul trecut. Ponderea veniturilor din accize a crescut insa cu 35%, de la 8% la 10,8%, principalele motive fiind cresterea accizelor si deprecierea leului (cursul la care se calculeaza accizele: 3,35 lei/euro in 2008, respectiv 4,26 in 2011).
O mentiune speciala in ce priveste veniturile din taxe si impozite pe proprietate – desi ponderea acestora a crescut de la 2,1%, la 2,6%, in comparatie cu alte tari, Romania are una dintre cele mai mici ponderi in PIB a acestui tip de venituri bugetare, detalii aici.
Per total, in ciuda cresterii taxelor si impozitelor, ponderea veniturilor bugetare in PIB a scazut de la 24,6% in primele 9 luni din 2008, la 24,2% in primele 9 luni din 2011.
Structura