În 1991, Mazda a prezentat la Salonul Auto de la Tokyo modelul HR-X, primul vehicul echipat cu un motor rotativ pe hidrogen. Acesta era începutul unui lung şir de inovaţii, compania japoneză dezvoltând în anii ’90 alte cinci modele capabile să funcţioneze pe combustibil alternativ. În prezent, Mazda produce două modele care utilizează hidrogenul drept combustibil. RX-8 Hydrogen RE şi Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid, ambele fiind prezente pe drumurile publice, în Japonia şi, recent, în Europa.
Constructorul japonez a ales motorul rotativ pentru a integra tehnologia pe hidrogen datorită arhitecturii unice, ideală pentru acest tip de combustibil.
Energia degajată de arderea unei cantităţi de hidrogen este mai mică decât cea similară de benzină, dezavantaj compensat de designul camerei de ardere şi de sistemul de injecţie directă ale motorului rotativ.
Totodată, ciclul de ardere mai lung al motorului rotativ ajută la combustia eficientă a hidrogenului.
Mazda RX-8 Hydrogen
Primul model concept RX-8 care folosea pe lângă benzină şi hidrogenul drept combustibil a fost testat în 2004, iar la doar doi ani mai târziu primele vehicule comerciale erau livrate către clienţi. Iniţial, dezvoltat în Japonia, modelul a fost adaptat pentru piaţa din Norvegia.
Versiunea pentru Europa este echipată cu o transmisie manuală cu cinci trepte, opţiunea de comutare în mers între cele două tipuri de combustibil şi elemente specifice modelului RX-8 facelift de serie – grilă şi spoiler spate redesenate, faruri cu un design nou şi lămpi de frână cu LED-uri, precum şi consolă centrală şi volan noi.
Întrucât infrastructura pe hidrogen se află încă la început, Mazda a ales să nu producă un model care foloseşte exclusiv hidrogen pentru alimentare.
Mazda RX-8 Hydrogen este echipat şi cu un rezervor de benzină, acesta asigurând necesarul de combustibil acolo un