•Beneficiind de goluri legislative, licitatiile organizate de FPS pot deveni adevarate scene de circ •Firmele potente financiar profita din plin de aceste neajunsuri
Desi anul trecut cadrul legislativ al privatizarii a fost modificat prin aparitia Legii 99, intitulata pompos "privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice", experientele de dupa aparitia acestei legi si debutul anului 2000 au demonstrat ca litera legii, pe langa faptul ca nu a adus acea flexibilitate despre care s-a tot vorbit imediat dupa publicarea ei in Monitorul Oficial, contine si unele detalii cel putin ciudate.
In primul rand, toate pornesc de la modul in care cadrul legislativ influenteaza negativ desfasurarea unei licitatii. Un prim aspect il constituie modalitatea in care unul dintre participanti are castig de cauza in momentul in care doua firme sau doua persoane fizice ofera acelasi pret pentru un anumit pachet de actiuni. Potrivit legii romanesti, in acel moment are castig de cauza persoana sau firma care a depus prima oferta la sediul Fondului Proprietatii de Stat. In aceste conditii, unele firme pornesc inca din start avantajate, chiar daca multi dintre participanti realizeaza chiar in timpul desfasurarii licitatiei ciudatenia acestei prevederi a legii. Chiar daca este bizara, s-ar putea spune ca aceasta reglementare are cel putin ceva logica, directorul Directiei Teritoriale Iasi a Fondului Proprietatii de Stat, Ioana Dornescu, afirmand in fata participantilor la una din ultimele licitatii organizate de FPS Iasi ca "inainte, in cazul in care doi participanti la o licitatie ofereau acelasi pret, castigatorul era stabilit prin tragere la sorti".
"Invazie" a persoanelor fizice la licitatii
In ultima vreme, la licitatiile organizate de catre Fondul Proprietatii de Stat se prezinta din ce in ce mai multi ofertanti in calitate