Devenită peste noapte extrem de valoroasă, prin ștergerea datoriilor, compania feroviară urmează să fi e vândută la un preț foarte mic
Dacă la lansarea privatizării CFR Marfă toată lumea se întreba cine va accepta să dea 180 de milioane de euro pentru o companie înglodată în datorii, o mişcare de ultimă oră a Executivului a produs o schimbare radicală. Compania a fost pur şi simplu curăţată de sumele datorate. În contul datoriilor CFR au rămas, în urma unei decizii luate zilele trecute de guvern, doar câteva zeci de milioane de euro, potrivit unor surse EVZ. Preţul solicitat investitorilor pentru companie devine, astfel, incredibil de mic.
Mişcarea surpriză
„Serviciul de curăţenie” al Ministerului Transporturilor la CFR Marfă a funcţionat de la începutul anului. Modelul urmat a fost unul simplu. Să presupunem că Ioan are o datorie de 5 lei la Mihai, care la rândul său datorează 5 lei statului. Dacă Ioan plăteşte cei cinci lei statului, în numele lui Mihai, atunci şi datoria sa către Mihai, se şterge.
Până la un punct, similar s-a procedat la CFR Marfă. Potrivit unor surse consultate de EVZ, în mai multe etape, CFR Marfă a preluat asupra sa, de la companiile publice la care avea datorii, sume pe care acestea le datorau, la rândul lor, statului. În schimbul preluării acestora, datoriile CFR Marfă către aceste companii s-au anulat. La CFR Marfă s-au strâns însă toate acele creanţe ale statului.
Statul nu le-a mai recuperat însă, ci a apelat la un artificiu. A acceptat ca, în locul lor, să primească acţiuni în plus la CFR Marfă, unde era deja acţionar majoritar. Toate datoriile au fost astfel şterse, printr-o majorare de capital.
Preţ minuscul
Ministerul Transporturilor nu ne-a oferit un răspuns cu privire la cât a şters statul din datoriile CFR Marfă. Potrivit surselor EVZ, în total, sunt peste 1,5 miliarde de lei. În urma acestei oper