Teoretic, o fabrica cum este cea a Ford de la Valencia, infiintata in 1974 si care produce circa 1.400 de masini pe zi, ar trebui sa fie modelul de dezvoltare pentru fabrica de la Craiova cumparata de gigantul american. Dar va fi?
Chiar daca a lasat in urma industrie, sosele si locuinte, regimul comunist a malformat economia romaneasca si a secatuit tara, toata lumea este de acord. Dar senzatia pe care o ai intrand intr-o fabrica capitalista cum este cea a Ford de la Valencia nu este cu mult diferita de cea din vizitele cu scoala la fabrica de utilaje agricole din oras, acum 20 de ani.
Mirosul de metal ars din hala, dar si sala de festivitati sunt la fel. Sigur, in sala de la Valencia nu au loc sedintele de partid sau de sindicat, ci sala este parte a unui complex numit "Universitatea Ford din Valencia", deci este folosita pentru trainingul angajatilor.
Iar daca in regimul comunist erau interzise intrebarile cu privire la daca exista sau nu mancare in magazine sau caldura in case, acum angajatilor le este interzis sa vorbeasca despre salarii. "Securistii"? Cine altcineva decat angajatii de la PR, care, nu-i asa, ar trebui sa inlesneasca comunicarea.
"Stop, nu aveti voie sa vorbiti despre salarii", intervine unul din membrii echipei de PR a Ford cand un inginer din fabrica insarcinat cu ghidarea jurnalistilor incearca sa faca o paralela intre muncitorii din Valencia si cei de la Craiova. Inginerul devine palid. A scrantit-o.
Dar explicatiile sale sunt interesante: "Pentru inceput, sigur ca nivelul scazut al salariilor este atractiv pentru investitori. Dar sa stiti ca in fabrica din Rusia salariile s-au dublat rapid, iar acum nu mai sunt mari diferente fata de fabricile din Occident". Un muncitor din sectia de asamblare a uzinei de la Valencia castiga in medie circa 20.000 de euro brut pe an, ceea ce inseamna circa 1.200 de euro net