Românii se numără printre consumatorii europenii care au aşteptări pesimiste privind evoluţia economiei şi a veniturilor, potrivit unui sondaj GfK. „Noile pachete de salvare, nesiguranţa privind modul în care situaţia va progresa în Grecia, Italia şi Franţa, şi perspectivele mai slabe de creştere economică în 2012, toate măresc anxietatea consumatorilor europeni”, se arată în studiul Climatul de consum în Europa.
Studiul oferă o privire de ansamblu asupra evoluţiei aşteptărilor privind starea economică şi veniturile, şi a dorinţei de cumpărare în rândul consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Marea Britanie, Republica Cehă, România şi Spania.
Cele mai bune valori ale indicatorului le prezintă Germania (–0,9 puncte) şi Spania (–3,6 puncte). Pe locul al treilea, cu o valoare cu mult mai mică, se situează Bulgaria cu –25,5 puncte. La polul opus se află Portugalia (–54,7 puncte), Grecia (–58,6 puncte) şi Republica Cehă (–63 puncte). România (cu –34 puncte) se situează aproape de nivelul Poloniei (–38) şi Italiei (–39 puncte).
În ceea ce priveşte aşteptările privind veniturile acestea sunt afectate de prespectiva unei rate a şomajului în creştere şi a unor impozite majorare. În acest sens, Germania se află într-o situaţie cu totul diferită de cea din alte ţări europene, înregistrând o valoare de 34 de puncte, având în vedere creşterea economică extrem de mulţumitoare, care determină consumatorii să fie de părere că salariile vor continua să înregistreze o creştere accentuată în 2012.
Spania are, din nou, a doua cea mai mare valoare a indicatorului, situat la –8,6 puncte, urmată de Austria cu –19,7 puncte. Declinuri semnificative ale veniturilor sunt anticipate în continuare de greci (–65 puncte), italieni (–60,7 puncte) şi francezi (–60,4 puncte). România se situează la mijlocul eşalonului cu