Pentru prima dată, de când tema autostrăzilor a devenit subiect de propagandă electorală în România, un Guvern vorbeşte despre un tronson care să vizeze şi judeţul nostru. În strategia prezentată de premierul Victor Ponta figurează o porţiune de autostradă trasată cu galben, între Buzău şi Galaţi, via Brăila. Problema e că galbenul înseamnă finanţare de la bugetul de stat, obţinută printr-o taxă care deocamdată nu există şi probabil că nici nu va exista.
Este vorba despre celebra indexare a accizei la carburanţi cu 7 eurocenţi pe litru, propusă de Guvernul Ponta şi respinsă categoric de preşedintele Băsescu. Urmăream zilele trecute jocul de ping-pong politic între cele două părţi. Ponta şi ai lui se încurcau în explicaţii, spunând ba că viitoarea taxă este destinată exclusiv construcţiei de autostrăzi, ba că s-ar putea să aibă şi alte destinaţii, iar Băsescu îi acuza pe şleau că, de fapt, noul bir a fost ticluit viclean pentru finanţarea campaniei electorale din 2014. După un astfel de schimb de replici e evident că apariţia pe o hartă a unei autostrăzi care să fie finanţată taman din taxa cu pricina nu poate avea decât destinul tragi-comic al unei glume proaste. Iar dacă gluma trebuia să aibă un obiect, iată că Brăila a fost aleasă din nou pe post de păcălici naţional.
După veşnica fantasmagorie a podului peste Dunăre, acum ni se vântură prin faţă acest proiect în care nu cred, probabil, nici iniţiatorii lui. Cum-necum, Brăila are vocaţie de Cenuşăreasă a politicii naţionale. Niciun proiect major nu s-a lipit de judeţul nostru în ultimii 20 de ani, în schimb, când a fost nevoie de sacrificii "de tranziţie" am fost mereu primii pe lista guvernanţilor. În 1996, când guvernul CDR a clamat începerea adevăratei reforme economice, combinatul chimic de la Brăila şi fabrica de excavatoare "Promex" au fost cap de afiş la restructurări şi concedieri