O data cu primul zbor al primei nave comerciale spre Statia Spatiala Internationala (ISS), prevazuta la sfarsitul lunii aprilie, si societatile de turism spatial care ofera servicii tot mai extinse, sectorul privat american pare pregatit pentru a se lansa in cursa de cucerire a spatiului, relateaza AFP.
Compania americana Space Exploration Technologies (SpaceX) se pregateste, cu ajutorul NASA, de lansarea, pe 30 aprilie, a capsulei Dragon, aceasta fiind prima demonstratie efectuata de sectorul privat in ceea ce priveste zborurile in afara orbitei.
Dupa sfarsitul programului care a permis constructia ISS, in iulie 2011, NASA a afirmat ca este timpul ca este timpul ca misiunile de transport a astronautilor spre ISS sa fie efectuate si de sectorul privat.
Aceasta a oferit deja 270 de milioane de dolari pentru companiile considerate ca avand un potential ridicat pentru transportul astronautilor. In afara de SpaceX, printre companii se regasesc Boeing si Sierra Nevada.
Pentru transporturile de logistica, NASA a selectat companiile SpaceX si Orbital Science Corporation, intr-un contract estimat la 3,5 miliarde de dolari.
In proiectul sau de buget pentru anul 2013, prezentat Congresului in februarie, presedintele Barack Obama a cerut 829 de milioane de dolari pentru promovarea zborurilor comerciale de persoane si de logistica in spatiu, pentru a reduce dependenta SUA de statia ruseasca Soyuz.
"Noi suntem foarte constienti de schimbarea istorica ce se produce in programul spatial american. Desi acest lucru reprezinta sfarsitul unei epoci, el reprezinta si debutul unui viitor interesant in spatiu pentru americani", a declarat in aceasta saptamana George Nield, responsabilul privind transportul comercial in cadrul autoritatii de aviatie civile, la o audiere in fata unei comisii a Congresului.
Turismul spati