Regizorul Gheorghe Preda a început filmările pentru scurtmetrajul „Vaca finlandeză“, parte dintr-o tetralogie care explorează limitele relaţiei dintre artist şi artă. „Vaca finlandeză“ este inspirat de un caz real: în 2007, un artist a expus un câine într-o galerie de artă din Madrid, lăsându-l să moară. În filmul lui Preda, rolul „sacrificatei“ îi revine unei vaci pe nume Cecilia.
Lumina care coboară din cele nouă spoturi ale unui studio din Buftea accentuează verdele neon al pereţilor. „Atenţie, acum toată lumea începe să râdă!", ridică vocea regizorul Gheorghe Preda, şi-n câteva secunde cei 35 de oameni din figuraţie, aşezaţi într-un semicerc, încep să chicotească. În faţa lor, pe un piedestal din lemn, luminată de un candelabru Ataş de 9.000 de euro, cu ciucuri din cristal, Cecilia freamătă şi smuceşte lanţul argintiu care-o ţine-n loc. E un exemplar din rasa Holstein, de culoare coniac, cu pete albe şi a fost aleasă dintre 2.500 de vaci printr-un casting desfăşurat la ferma Carmolimp din Ucea de Jos, Braşov.
Regizorul Gheorghe Preda, pe platoul de filmare
În realitate, e unul dintre puţinele momente de la filmare în care Cecilia e agitată. Pe platouri se află un veterinar care s-o reconforteze când e tensionată, i-a fost administrată şi-o doză uşoară de sedativ Narcoxyl; e important pentru tăieturile care pot apărea la montaj ca Cecilia să rămână mereu în aceeaşi poziţie.
Privită în întregime, secvenţa pare un tablou pop-art. (Verdele din fundal - chroma - va fi schimbat la postprocesare astfel ca sala să pară mult mai mare, iar pereţii din beton cenuşiu). Gheorghe Preda, poducătorul Cristian Comeagă şi directorul de imagine Marius Panduru filmează inaugurarea expoziţiei fictive în care Cecilia trece de la statutul de fiinţă vie la cel de obiect de artă. Pelicula, care a obţinut în 2010 cea mai mare finanţare CNC pe