Edilul, din seria Conversaţii clasice
Între 1923 şi 1930, arhitectul şi designerul Gio Ponti a fost director artistic al manufacturii „Richard-Ginori". El a conceput aici porţelanuri şi majolici inspirate din lumea clasică, ale căror caracteristici vor fi cunoscute apoi sub numele „Art Deco". Astăzi, ca şi atunci, ele au un mare succes internaţional.
„Nu înţeleg, dar băiatul ăsta are dreptate", a spus uimit Augusto Richard în faţa răsunătorului succes al ceramicilor manufacturii sale, concepute de Gio Ponti (1891-1979) la marea „Expoziţie Internaţională a Artelor Decorative şi Industriale Moderne" de la Paris, din 1925. În capitala franceză se făcea istoria artei, iar evenimentul semna de fapt naşterea curentului „Art Deco".
Urnă din porţelan Pasiuni prizoniere
Toate ceramicile manufacturii „Richard-Ginori" s-au vândut atunci ca pâinea caldă. Obiecte ca o mare bombonieră numită „Il Balletto", din porţelan policrom, şi urna „Pasiuni prizoniere", nu aveau timp să stea în expoziţie pentru că erau imediat achiziţionate, iar Ponti a primit Marele Premiu. Publicul şi critica erau de aceeaşi părere: tânărul arhitect milanez ştiuse să interpreteze exigenţele publicului. Augusto Richard, patronul istoricei manufacturi, fusese inspirat când îl numise, cu doi ani înainte, director artistic. În acelaşi an, Ponti a realizat primul său proiect de arhitectură, construindu-şi propria casă, în Via Randaccio din Milano.
Aventura de la „Richard-Ginori", care a durat şapte ani, este reiterată la Milano, din 5 mai până în 31 iulie, în zgârie-norul „Pirelli", inaugurat în 1961 şi multă vreme printre cele mai înalte din Europa cu cei 127 de metri ai lui. Curatoriată de Dario Matteoni, sub coordonarea artistică a lui Piero Addis şi cea tehnică a Sandrei Revello, expoziţia reuneşte întregul repertoriu ceramic ieşit din cuptoarele manufacturii „Richard-Ginori",