Sumele refuzate la plată cu bilete la ordin şi file cec au fost uriaşe în 2009, din cauza blocajelor financiare în care se află companiile. În ianuarie 2010 a scăzut numărul refuzurilor, dar specialiştii spun că oamenii de afaceri au avut lichidităţi mai mari în decembrie. Este doar o chestiune temporară, blocajele nu s-au „evaporat“.
Incidentele de plăţi cu instrumente de debit, în special bilete la ordin şi cecuri, au crescut pe parcursul anului 2009 faţă de 2008 din cauză că anul trecut au existat cele mai mari blocaje de plăţi între agenţii economici. Firmele nu au avut bani în conturi la scadenţa respectivelor instrumente de plată, astfel că la începutul acestui an circa 1.000 de agenţi economici se aflau în incidenţă bancară în toată ţara, adică nu mai au voie o perioadă să emită file cec. Sumele refuzate la plată din lipsa disponibilului în cont au atins maximul în luna octombrie a anului trecut, ajungând la peste un miliard de lei, faţă de o medie de 700 de milioane de lei pe lună în restul anului. Îngrijorător este faptul că, pe termen scurt, nu se întrevăd soluţii de deblocare a plăţilor dintre clienţi şi furnizori. „Faţă de anii anteriori, în 2009, incidentele de plăţi cu bilete la ordin şi cecuri au avut un trend ascendent“, a spus directorul Fondului Local de Garantare Craiova, filială a Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM), Gheorghe Lăpădat. Practic, o firmă care nu şi-a primit banii de la clienţi nu poate să-şi plătească furnizorii. Aceştia nu-şi pot plăti, la rândul lor, furnizorii şi/sau salariaţii şi de aici tot felul de blocaje. Înainte de criză, partenerii de afaceri aveau ca termene de plată, în medie, 30 de zile. Anul trecut, termenele au urcat la 60, 90 şi chiar 120 de zile. În prezent, se încearcă reducerea termenelor cât mai mult, chiar şi la şapte zile, sau furnizorii cer plata în avans, spun s