Vânzarea materialelor de construcţii a scăzut la 3,2 miliarde de euro, în acest an
Valoarea pieţei materialelor de construcţii va ajunge, până la finalul anului 2012, la 3,2 miliarde de euro. Cifra este mai mică cu o treime faţă de valoarea din anul 2008 când vânzările producătorilor de materiale de construcţii au atins un maxim de 4,5-5 miliarde de euro. În acest an vânzările au fost chiar mai mici decât arată datele statistice pentru că în valoarea pieţei intră şI o majorare de 5% a preţurilor. “ Au crescut preţurile de producţie din cauza majorării tarifelor la energie electrică şi la gaze cu 1,5-1,6%, în timp ce la vânzare preţurile sunt cu circa 5% mai mari”, a declarat preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Materiale de Construcţii din România (APMCR), Claudiu Georgescu. Acesta a mai declarat că în prezent construcţiile industriale şi cele de pe segmentul de retail sunt cele mai profitabile, dar pe rezidenţial este jale.
Cimentul rămâne pe primul loc
Din punct de vedere al vânzărilor, cimentul este pe primul loc, cu circa 600 milioane de euro, urmat de produsele de termoizolare şi de prefabricate, a mai spus Claudiu Georgescu. Fabricile de ciment totalizează o capacitate de producţie de 16 mil. tone, însă în acest an producţia estimată este de numai 7,6 milioane de tone. Scădeea este foarte mare dacă comparăm cu vârful din 2008 când s-au produs 10,8 milioane de tone.
Ponderea exporturilor în totalul vânzărilor de ciment este în jur de 4,8%, conform datelor patronatului de profil CIROM.
ŞI producătorii de vopsele se confruntă cu un nivel redus al cererii. Piaţa scade cu circa 10 procente pe an în contextul în care se construieşte din ce în ce mai puţin, iar preţurile cresc din cauza majorării materiilor prime. Practic, vânzările de lacuri şi vopsele au scăzut de la peste 330 milioane de euro în 2008 la mai puţin