Dupa ce au ajuns la un total de 1,1 milioane de investitori activi de retail pe bursa, in comparatie cu doar cateva mii in Romania, reprezentantii Bursei si ai Guvernului din Polonia au vorbit despre necesitatea sustinerii programului de privatizari pe Bursa de la Bucuresti, dar si despre nevoia atragerii in masa a populatie de rand in ofertele publice de actiuni.
"Sute de mii de oameni sunt gata sa investeasca la fiecare oferta pe care o facem pe Bursa din Varsovia. In Polonia investitia pe bursa a devenit un fel de 'sport national'. Asta se intampla pentru ca strategia Guvernului Polonez a fost si este aceea de a sustine dezvoltarea pietei prin intermediul privatizarilor si a legislatiei. Nu privim piata de capital doar ca pe un simplu loc unde instrainam niste active", a declarat Paweł Tamborski, in cadrul unui seminar organizat de catre firma de consultanta si audit Deloitte si Ambasada Poloniei.
Cheia succesului pentru IPO-uri si ofertele publice secundare este reprezentata de atragerea investitorilor straini. "Nu iti poti imagina o privatizare de succes pe bursa fara acestia. Fondurile mutuale si de pensii din Romania sunt de asemenea foarte importante pentru oferte pentru ca acestea tind sa ramana in cadrul companiilor locale cand este nevoie", a mentionat Tamborski.
Seful privatizarilor din Polonia a detaliat si categoriile cheie de investitori necesare unui IPO de succes in Romania. Potrivit acestuia, cea mai mare cerere, de circa 60% din oferta, vine de la fondurile de investitii dedicate pietelor emergente, care insa uneori sunt limitate de lipsa lichiditatii.
Fondurile de hedging sunt urmatoarea categorie mentionata, cu un nivel al cererii de circa 10-20% din oferta, acestea reprezentand in anumite cazuri principalul furnizor de lichiditate in piata, dupa inchiderea ofertei publice.
SIF-urile sunt considerate ca forme