Un studiu realizat de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) arată că posturile generaliste alocă tot mai puţin spaţiu programelor culturale şi religioase . Într-o lume ideală, rolul televiziunii ar fi să educe; în realitate, lucrurile nu stau aşa. Telespectatorul preferă scandalul în locul unui concert de Mozart sau al unei discuţii despre Evanghelie.
O cercetare făcută publică ieri de CNA arată că ponderea emisiunilor culturale şi religioase în programele de radio şi TV este extrem de mică în televiziunile şi radiourile româneşti. În cadrul studiului, au răspuns peste 100 de posturi TV locale şi naţionale.
Citiţi şi:
Irina Radu, director Intact Production: „Menirea televizorului este să distreze, nu să educe"
Dezlegare la divertisment în ciuda crizei economice
Potrivit cercetării, Antena 2 are în medie pe săptămână 40 de minute de emisiune despre carte, iar Pro TV aproximativ 95 de minute. De cealaltă parte, se află posturile de nişă mai puţin cunoscute publicului (Pratech TV, West TV), care oferă până la 320 de minute de program. Programele despre folclor, tradiţii sau reportaj, lipsesc cu desăvârşire din majoritatea televiziunilor.
Emisiuni în „haine" noi
Posturile comericale se feresc chiar şi de emisiunile dedicate pieselor de teatru. Dacă ProTV şi Pro Cinema nu alocă niciun minut pentru aceste programe, Antena 2 difuzează în jur de 40 de minute pe săptămână.
Studiul arată că românii nu sunt o naţie iubitoare de cultură şi nici foarte credincioşi. De ce nu oferă televizuinile comerciale mai multă cultură? Pentru că misiunea acestor posturi este mai mult să distreze şi mai puţin să de educe. În plus, televiziunile nici nu au învăţat să ambaleze programele culturale pentru a le face mai atractive.
„Cred că nici definiţia emisiunilor culturale nu este foarte clară. Fiecare înţelege al