Trenurile şi maşinile au avut mai puţini pasageri, astfel că transportatorii au ieşit pe minus. Pulsul economiei, dat de fluxurile de transport, a scăzut la cote alarmante în anul pe care-l vom încheia curând. Pentru 2011, prognozele sunt contradictorii.
Dezastrul creionat recent de ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, într-un interviu pentru „Adevărul", se vede în aproape toţi indicatorii importanţi ai acestui sector. Starea precară a infrastructurii a dus nu doar la întârzieri şi cheltuieli inutile, ci chiar la restrângerea numerică a utilizatorilor acesteia. Văzând aceste cifre, un medic ar zice că „sângele" economiei circulă tot mai încet, lucru care este, într-adevăr, alarmant. În primul rând, numărul de pasageri transportaţi a scăzut, în 2010 faţă de 2009, atât pe calea rutieră (-10%), cât şi pe cea ferată (-9%), arată datele centralizate la Institutul Naţional de Statistică (INS). În avioane, numărul de pasageri a crescut (+12%), dar afacerile companiilor aeriene au înregistrat scăderi din cauza majorării costurilor de operare.
Mai rău este că numărul de salariaţi din companiile de transport a scăzut cu peste 16.500 de persoane, de la 272.700, în octombrie 2009, la 256.100 în octombrie 2010. În fine, salariul mediu net pe ramură a stagnat, oscilând uşor în jurul cifrei de 1.490 de lei.Vestea bună vine doar din transportul de marfă, unde se regăsesc unele creşteri datorate revenirii pe plus a industriei şi exporturilor.
Autocare şi camioane mai goale
În sectorul rutier, transportatorii de pasageri au pierdut aproximativ 10% din clienţi, cel mai probabil din cauza scumpirii continue a biletelor, dar şi pentru că imaginea microbuzelor şi autocarelor a căpătat accente macabre în ultima perioadă. Starea extrem de proastă a drumurilor, inconştienţa unor şoferi şi înmulţirea accidentelor grave i-au determinat pe tot mai mulţi români să