Site-ul Amazon, unul dintre principalii vanzatori online cu o distributie rapida pe piata consumatorilor, a adoptat varianta literara a butonului nuclear pentru editorii revoltati care se opun cererilor, scrie International Herald Tribune.
In ultima dintre disputele legate de venitul provenit din vanzarile online, Amazon a scos pentru mii de carti publicate de Hachette Livre, de pe site-ul britanic, optiunea “cumpara cu un singur click”. Butonul permite inregistrarea utilizatorilor pentru a cumpara titlurile instant, cu transport gratuit.
Clientii pot inca sa cumpere respectivele carti, dar trebuie sa navigheze catre o piata deschisa din care vor fi trimisi catre o a treia parte ce vinde carti noi sau folosite. Si apoiacestia sunt nevoiti sa plateasca pentru transport. Conflictul vine dupa ce puterea de vanzare a cartilor pe site-ul Amazon a crescut, cu vanzarile online umflate de astfel de piata cartilor care este in crestere.
“Butonul de cumparare este arma lor cu doua taisuri si astfel ei impun o disciplina pe piata”, a declarat Paul Aiken, directorul executiv al Asociatiei Autorilor din America.
Reprezentantii Amazon au spus putine despre tactica lor, dar bloggeri au organizat o petitie prin care acuza Amazon, ca se transforma in “huliganul industriei de edituri”. Damien Peachey, purtatorul de cuvant al Amazon in Marea Britanie, a refuzat sa comenteze disputa dintre compania pe care o reprezinta si Hachette Livre, o subsidiara a companiei franceze media Lagardere, a doua editura in limba engleza, dupa Random House, divizie a Bertelsmann.
Acesta a mai adaugat ca nu vor dori sa discute in public relatiile lor cu editorii. In Marea Britanie, unde Amazon a deschis magazinul digital in 1998 si unde controleaza aproximativ 16% din vanzarile totale de carti, editorii participa annual la negocieri dure cu Amazon. Conflictul cu Hachette a f