» Dupa integrarea in Uniunea Europeana, marinarii romani nu mai au cautare pe piata comuna.
» Din aceasta cauza, navigatorii pierd aproximativ jumatate de miliard de euro in fiecare an.
Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana a adus vesti proaste pentru marinarii nostri. Potrivit unor reglementari comunitare, daca se imbarca pe o nava cu pavilion UE acestia trebuie platiti la valoarea taxelor din statul respectiv sau din Romania. Unele tari care au aderat in primul val au semnat insa o serie de tratate bilaterale cu statele UE si au redus la minimum taxele care trebuie platite, in timp ce in Romania nu s-a miscat nici macar un deget in acest sens. De aceea, pentru un armator european marinarul roman este mult mai scump decat cel din Polonia, de exemplu. In aceste conditii, este lesne de inteles ca acesta va apela la un polonez, in detrimentul romanului. Dezavantajele care apar pentru acest segment al fortei de munca sunt evidente. De altfel, problema are si un puternic caracter social. Semnalele in privinta aceasta au fost trase inca de anul trecut, de catre Sindicatul Liber al Navigatorilor, prin presedintele sau, Adrian Mihalcioiu, si de catre parlamentarii constanteni, fara nici un rezultat insa. Mai mult, situatia s-a agravat dupa integrarea in Uniunea Europeana. De curand, Romania a aderat la Aria Economica Europeana (EEA), unde se aplica aceleasi regului ca in UE. Aderarea este importanta pentru ca din EEA face parte si Norvegia, unul dintre cei mai mari armatori din lume, care nu va mai apela la serviciile navigatorilor romani. Din pacate, Ministerul Muncii, in ciuda interpelarilor repetate, nu a facut nimic concret in aceasta privinta. In Romania exista 40.000 de marinari si personal auxiliar care lucreaza pe nave.
Un adevarat fenomen social
"Am facut demersuri in Parlament si le-am spus ca sunt exceptii, care au fost conf