Ah, moldovencele! La inceputul lunii aprilie, al doilea film al lui Anne Le Ny* (după "Ceux qui restent", o dramă cu boli, spitale & moarte) sub aparenţa unei lejere comedii de moravuri, deschide un mic şi simpatic cabinet de psihanaliză familială. Iată subiectul: Lucien Paumelle (interpretat de Michel Aumont) este patriarhul unei familii tradiţionale franţuzeşti. Medic pensionar, in vârstă de 80 de ani, a avut mereu convingeri ferme şi sănătoase şi este reputat pentru felul in care s-a implicat in varii acţiuni umanitare. Acum, mânat de nobile idealuri, se căsătoreşte, de formă, ca să o salveze de expulzare, cu o tânără şi plină de vino-ncoa' moldoveancă (de peste Prut), pe nume Tatiana. Cele două odrasle ale incă vigurosului bătrân (in interpretarea lui Fabrice Luchini şi Karin Viard) privesc, descumpănite, cum evoluează relaţia proaspătului cuplu de convenienţă. Tatiana işi lasă dezinvoltă pachetele de ţigări pe comoda care aparţinuse, vai, mamei lor, şi işi plimbă fesele bombate şi apetisante sub nasul tăticului care, iată, pare că şi-a pierdut minţile la bătrâneţe. Iar dacă nu minţile, oricum principiile care i-au guvernat mereu existenţa burgheză. Haosul pare că se instaurează in familia Paumelle, iar Babette şi Arnaud, "copiii", işi descoperă nebănuite şi meschine faţete sufleteşti. Fără să demonizeze pe nimeni, cu şarm şi umor, Anne Le Ny arată felul in care "străinul" (in speţă moldoveanca) e capabil să funcţioneze ca un revelator pentru micile şi marile noastre mizerii interioare, de la gelozie la crispare, şi de la răutate la prostie (foto 1, 2). *) Les invités de mon pere, coproducţie Movie Movie, TF1 International, France 2 Cinéma Picasso, perioada cea mai roz Cu un preţ de adjudecare de 106,4 milioane de dolari - adică aproximativ 83 de milioane de euro -, tabloul "Nu au plateau de sculpteur" (foto 3) al lui Picasso a devenit cea mai scumpă operă de art