Tabieturile, comoditatea, exigenţa în materie de filme şi spectacolele cu priză la public pe care le oferă televiziunile i-au scos pe români din cinematografe şi i-au mutat în sufragerie. Numărul clienţilor din cinematografe a scăzut drastic. A crescut însă publicul de filme piratate văzute la PC şi numărul celor care cumpără DVD-uri.
În urmă cu 31 de ani, trupa britanică The Buggles lansa piesa-epitaf „Video killed the radio star". Televizorul începuse de mult să ucidă în masă fragilitatea vocilor care răzbăteau, singure, din difuzoarele radiourilor şi care strângeau oamenii laolaltă. Dar radioul n-a murit încă, se opune jurnalistul Cristian Tudor Popescu, unul dintre invitaţii rubricii de astăzi, şi nu va muri cât timp se va merge cu maşina. Însă cinematograful din România, spune el, întâmpină deja probleme în lupta cu televizorul.
Era o vreme când, spune Popescu, spectatorii aveau contact cu ecranul, râdeau, îi aplaudau pe actori. În prezent, în sălile de mall, nu se aude decât foşnetul pungilor de floricele şi diverse sunete scoase de telefoane. Dar nici cinematograful nu o să moară prea curând, revine Popescu asupra profeţiei, doar că salvarea stă în ceea ce vedem acum: spectacole bune, pe ecrane mari, cu tehnologie multidimensională şi efecte speciale.
Cea de-a doua opinie despre cultura mersului la cinematograf şi despre abandonarea starurilor de cinema pentru micul ecran îi aparţine unei tinere la fel de pasionate de film. Normal, spune ea, e frumos şi recomandabil să vezi o pelicul bună la cinematograf. Problema e, remarcă ea, de unde să iei acea peliculă bună. Pentru că, spune o vorbă, dacă vrei să vezi un film de calitate, nu te uita neapărat la câştigătorii Oscarurilor.
Marga Ionescu, cinefil din tânăra generaţie, merge la cinematograf dacă ştie că va vedea o abordare de calitate. Iar ocaziile, după cum mărturiseşte, sunt rare