Vânzările lanţurilor comerciale moderne, care au ajuns la o pondere de 50% din piaţa de retail, s-au stabilizat în acest an după trei ani de criză, dar pentru a reveni pe plus este nevoie ca populaţia să-şi recapete încrederea în economie, iar dobânzile bancare şi TVA să scadă, consideră managerii, consultanţii şi bancherii prezenţi ieri la conferinţa "Retailul şi consumul după trei ani de criză: strategii de succes", organizată de Ziarul Financiar şi fondul de investiţii Advent Internaţional.
Piaţa supermarketurilor şi magazinelor de tip cash & carry a ajuns la circa 800 de unităţi şi poate creşte cu 50% în următoarea perioadă, în special pe segmentul magazinelor cu format mic, după cinci ani în care reţelele străine au ridicat câte un magazin nou la fiecare trei zile, potrivit datelor firmei de consultanţă Contrast. TVA de 24% macină însă marjele companiilor, iar dobânzile mari ţin clienţii departe de bunurile de folosinţă îndelungată.
"TVA a crescut pentru a construi stadioane?", se întreabă retoric Dan Şucu, preşedintele Mobexpert. "TVA este diferenţiată în toată Europa pentru produse de bază. La noi este «flat» 24%", spune şi Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros, în timp ce Nicolae Chideşciuc, economistul-şef al ING, consideră că "reducerea dobânzii poate ajuta în primul rând pe cei care au deja credite în lei şi mai puţin pe cei care vor să se împrumute".
Vânzările lanţurilor comerciale moderne, care au ajuns la o pondere de 50% din piaţa de retail, s-au stabilizat în acest an după trei ani de criză, dar pentru a reveni pe plus este nevoie ca populaţia să-şi recapete încrederea în economie, iar dobânzile bancare şi TVA să scadă, consideră managerii, consultanţii şi bancherii prezenţi ieri la conferinţa "Retailul şi consumul după trei ani de criză: strategii de succes", organizată de Ziarul Financiar şi fondul de investiţii Adven