Cheltuielile electorale depăşesc cele mai îndrăzneţe previziuni, în topul donatorilor fiind firmele din Wall Street. Sponsorizările pentru alegerea noului preşedinte al SUA şi a membrilor Congresului se ridică la circa 5,3 miliarde de dolari, depăşind toate recordurile anterioare. În miezul crizei economice care a cuprins America, un raport realizat de o organizaţie independentă a scos la iveală costurile electorale, ce depăşesc cele mai îndrăzneţe previziuni.
Numai cursa prezidenţială costă suma-record de 2,4 miliarde de dolari.În topul donatorilor se află firmele de pe Wall Street, care în prezent sunt grav afectate de criza economică şi au ajuns în situaţia de a-şi concedia angajaţii.
Raportul realizat de “Centre for Responsive Politics”, organizaţie fără apartenenţă politică, a luat în calcul sumele strânse şi cheltuite atât pentru alegerile prezidenţiale, cât şi pentru alegerile legislative, de către partide şi grupurile din afara acestora.
Cifre duble faţă de 2004
“Aceste cifre sunt şocante”, a declarat directorul executiv al centrului. De la începutul campaniei, în ianuarie 2007, candidaţii la Casa Albă din ambele partide au strâns 1,5 miliarde, dublu faţă de suma strânsă în 2004 şi triplu faţă de cea din 2000. Este prima dată când aspiranţii la preşedinţie au strâns şi au cheltuit o sumă ce depăşeşte 1 miliard de dolari, cifră pe care puţini o considerau posibil de atins la începutul cursei electorale.
În ciuda crizei financiare, firmele din Wall Street, companiile de asigurări şi cele imobiliare au donat cea mai mare parte a fondurilor de campanie: 370 milioane de dolari. Principalul donator este Goldman Sachs. Angajaţii şi comitetul de acţiune politică al băncii au donat circa 5 milioane de dolari pentru campania din acest an. Banca de investiţii a anunţat ieri că îşi concediază pest