Preţul benzinei la pompă bate recorduri istorice nu numai la noi în ţară, unde s-a ajuns aproape de pragul de 6 lei per litru, ci în întreaga Europă, cu toate că preţul ţiţeiului este încă departe de vârful atins în 2008.
Bursa din New York, după doi ani de revenire spectaculoasă, traversează o zonă de turbulenţe, preţurile petrolului antrenate de violenţele din Libia şi din restul lumii arabe riscând să afecteze relansarea economică.
În contextul situaţiei din Libia, barilul a trecut în doar trei săptămâni de la 86 dolari la peste 105 dolari pe pieţele americane. Cursul barilului Brent din Marea Nordului, pe baza căruia sunt indexate preţurile la pompă în Marea Britanie sau Franţa, nu a depăşit 120 dolari, pe când în 2008 preţul era de 147. Şi totuşi, preţul benzinei în 2011 este mai mare ca atunci. O anomalie greu de explicat şi pentru investitori, este vorba de a încerca să evalueze repercusiunile situaţiei actuale asupra rezultatelor întreprinderilor. Profiturile companiilor aeriene, de exemplu, sunt direct ameninţate în schimb companiile petroliere vor fi cele care profită. Mulţi experţi arată că diferenţa între preţul la pompă şi preţul real provine din speculă şi problema ar trebui analizată. Alţii susţin că diferenţa este legată de rata euro, care astăzi joacă un rol slab de amortizor comparativ cu 2008.
Potrivit economistului Evariste Lefeuvre de la Natixis North America, „un scenariu catastrofal este un preţ al energiei care creşte şi tot creşte. Dacă se traduce printr-o inflaţie puternică şi acţiuni monetare dure pretutindeni în lume, atunci va fi un an cu corecţii mari. Dacă şocul va fi temporar, nu va spulbera de tot evoluţia relansării economice".
Oricare va fi rezultatul protestelor şi revoltelor care zguduie Orientul Mijlociu şi Nordul Africii, un lucru este sigur - lumea petrolului va fi definitiv transformată. Tot ce se petr