Decenii la rand americanii au fost obisnuiti sa cumpere mai mult decat aveau nevoie, ceea ce a mentinut ritmul de crestere al economiei. Acum insa resursele necesare unor asemenea cheltuieli par sa se fi epuizat.
Publicarea de catre guvernul american a primelor date referitoare la cresterea economica din 2008 indica o diminuare semnificativa a rolului consumatorilor in evolutia celei mai mari economii a lumii, scrie Los Angeles Times."Ne aflam intr-un moment trist. Era consumatorilor care cumpara mai mult decat au nevoie a apus", a declarat Jay P. Feldman, economist la filiala Credit Suisse din New York.
Majoritatea economistilor sperau ca valoarea produsului intern brut din primele trei luni ale anului sa fie in crestere cu macar o zecime, destul cat sa pastreze economia pe linia de plutire. Aceste sperante nu se pot compara insa cu cresterea de 2,5 sau 3% din anii precedenti, mai ales ca acest consum va arata ca americanii au cheltuit mai mult pe alimente si benzina si nu ca au cumparat mai mult decat aveau nevoie.
"Aceasta situatie vine intr-un moment in care consumul este la cel mai jos nivel din ultimii 20 de ani", a prezis Edward F. McKelvey, senior economist la Goldman Sachs din New York. Reducerea consumului a produs deja un adevarat dezastru in randurile retailerilor, mai ales in cazul dealerilor auto sau al firmelor de decoratiuni interioare. Vanzarile din sectorul auto au scazut cu 12% luna trecuta fata de aceeasi perioada a anului trecut, conform datelor furnizate de AutoData Corporation. Peste 2.100 de magazine de retail au fost inchise de la inceputul anului si inca 6.500 asteapta sa fie inchise pana la sfarsitul lui 2008, conform Consiliului International al Centrelor Comerciale.
In plus, o serie de lanturi de retail de dimensiuni medii, printre care si comerciantii de mobila Levitz, Bombay si Domain, sistemul de