Potrivit unui ordin al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRDG), toţi clienţii Distrigaz sunt obligaţi să îşi achite facturile în termen de 26 de zile de la emiterea facturii, în caz contrar trecându-se la debranşarea acestora de la reţeaua de alimentare.
Decizia 1.191 a ANRDGN prevede, la articolul 8, „întreruperea furnizării gazelor naturale începând cu a 26-a zi calendaristică de la data emiterii facturii”, iar preavizul unei astfel de măsuri îl constituie tocmai „factura de plată”. În aceste condiţii, emiterea facturii înseamnă practic somarea clienţilor de achitare a acesteia în cel mai scurt timp posibil.
Mai mult, chiar dacă clienţii nu vor primi gaz, ei vor fi nevoiţi să plătească penalităţi de întârziere începând cu cea de-a 16-a zi de la emiterea facturii. Asociaţiile de proprietari se plâng însă că facturile ajung cu întârziere şi nu le mai rămân decât două-trei zile pentru achitarea acestora.
ANRDGN se contrazice
Decizia care e pe cale să işte un imens scandal are şi o contradicţie. Astfel, la acelaşi articol, 8, dar la litere diferite, se spune că asociaţiile de proprietari au la dispoziţie 45 de zile de la emiterea facturilor pentru achitarea acestora, dar şi că furnizarea gazului se întrerupe din cea de-a 26-a zi calendaristică în caz de neplată.
Pe lângă faptul că o factură nu poate ţine locul unei somaţii de întrerupere a gazului, Decizia 1191 a ANRDGN vine în contradicţie şi cu H.G. nr. 400 / 2003. În actul normativ aflat în vigoare, proprietarii au la dispoziţie 45 de zile pentru plata întreţinerii fără penalizări. La articolul 25 al H.G. 400 este stipulat că „în vederea respectării termenelor legale de plată a facturilor către furnizorii de utilităţi, administratorii au obligaţia de a afişa lista de plată în termen de maxim cinci zile lucrătoare de la data primirii ultimei