Proiectul Roşia Montană Gold Corporation sfidează bunul simţ. E un proiect ineficient pentru România iar chestiunea redevenţei mi se pare cea mai puţin importantă!
Deşi intenţionam să continui în articolul din săptămâna aceasta chestiunea regionalizării, nu am putut ignora mişcările recente împotriva proiectului Gold Corporation de exploatare a aurului de la Roşia Montană. Nici nu ai cum să rămâi indiferent faţă de acest subiect. La Cluj, Bucureşti, Iaşi, Sibiu etc. au avut loc cele mai pestriţe manifestări de până acum, ce au adunat grupuri eterogene de oameni, unii cu viziuni şi doctrine bine definite: ecologişti, de la cei temperaţi, la tree-huggers radicali, naţionalişti, socialişti şi liberali, dar şi cetăţeni ce aparţin unor categorii intermediare cu diverse motive de revoltă.
La Roşia Montană Gold Corporation (RMGC) mă deranjează strategia de publicitate, deloc onestă: o doamnă timidă ce vorbeşte cu o voce tremurândă şi împleteşte şosete pentru a-şi întreţine copii, studentul de la Petroşani, care astăzi nu mai are grija bursei etc. Toate aceste secvenţe de viaţă nu te pot lăsa indiferent, înduioşează. Dar să vedeţi ce meşteşugit este alcătuită pagina de facebook a companiei RMGC, ce poartă numele simplu, dar percutant, Proiectul Roşia Montană (655 de mii de like-uri, cea mai mare pagină a judeţului Alba, cf. facebrands.ro). Cuvântul “proiect” seduce, are conotaţie pozitivă, implică evoluţie, planuri de viitor. Pagina prezintă tradiţii din zonă, fotografii cu oameni fericiţi, copii şi câteva case renovate, fragmente de istorie. Cu greu am dat de obiectivele proiectului. Acolo am găsit adevăruri trunchiate: “vom crea peste 2 300 de locuri de muncă directe pe perioada etapei de construcţie a minei, 880 de locuri de muncă directe în timpul exploatării (…). De asemenea, Proiectul Roşia Montană va crea baza pentru dezvoltarea turismului în zonă.” Ce