De ce sunt autostrăzile în România de două ori mai scumpe şi cum se schimbă generaţiile de regi ai asfaltului.
România are prea puţine contracte de dat pentru atât de mulţi pretendenţi la titlul de „rege" al asfaltului. Aceasta este una dintre concluziile care se desprind din discuţia RL cu unul dintre cei mai discreţi nou-intraţi pe această piaţă. Florea Diaconu se mândreşte că a rămas unul dintre puţinii oameni de afaceri români cu care nu există încă fotografii publice.
După ce a câştigat mai multe contracte municipale, firma lui, Delta ACM, a intrat în urmă cu doi ani în „liga mare": contractele pentru drumuri naţionale. Luna trecută a fost câştigătorul-surpriză al unei licitaţii pentru 20 Km de autostradă în Irak, iar luna aceasta a câştigat împreună cu un consorţiu lucrările la magistrala de metrou Drumul Taberei.
Cum reuşiţi în Irak să construiţi la preţ înjumătăţit faţă de Româania autostrăzi?
F.D. Preţul cerut 3,5 milioane dolari pe km e echivalent cu cel de 3,5 milioane de euro în România căci dolarii de la ei sunt euro de la noi. Preţurile la utilaje sunt cele de la noi, la fel materialele de import de acolo însă motorinacostă doar jumătate de dolar. Acolo pământul necesar îl iei de lângă autostradă în România acesta este adus, în medie de la 20 de km. Nu există taxe, autorizaţii sau alte cheltuieli ca în România.
Sunteţi prea puţin prezent în licitaţiile de construire a unor autostrăzi în România, însă participaţi la licitaţii de autostrăzi în afara graniţelor.
F.D. Handicapul nostru este că nu suntem o firmă străină. În România există o discriminare negativă a capitalului autohton din mai multe motive. Primul este că UE are nevoie de promovarea firmelor proprii şi lucrul acesta se face prin pretenţia de a aplica aceeaşi lege pentru toţi, numai că aplicând legea, noi suntem discriminaţi. Spre exemplu, firma Delt