Învăţământul românesc este într-o stare jalnică: cu mai puţini profesori şi elevi şi cu rezultate slabe, arată raportul Starea învăţământului pe 2009, pe care Ministerul Educaţiei l-a depus la Parlament.
Există diferenţe semnificative între învăţământul din mediul rural şi din cel urban. Copiii de la ţară merg la şcoală mai puţin cu un an în comparaţie cu colegii lor de la oraş.
Studiul arată că 16% dintre elevi nu ajung să termine gimnaziul, în comparaţie cu alte ţări din regiunea Est-Europeană, unde procentul de abandon este de trei ori mai mic.
Ultimii la alfabetizare
România se află pe ultimele locuri în Europa în privinţa alfabetizării populaţiei, ceea ce înseamnă că mulţi dintre românii cu vârste cuprinse între 3 şi 29 de ani rămân pe dinafara sistemului de învăţământ. Raportul arată că rata de participare a românilor la educaţie este de 56%, în comparaţie cu ţările europene unde este de 63%.
Nici la testările internaţionale românii nu stau mai bine. Trei sferturi dintre elevii români sunt analfabeţi ştiinţific, mai arată raportul.
Statisticile relevă că puţin peste jumătate din elevii de clasa a XII-a se înscriu la facultate, iar 65% din studenţii care s-au înscris la facultate au abandonat-o. În schimb, cei care absolvă facultatea cu greu îşi găsesc un loc de muncă. Numai 53% din absolvenţii de facultate au obţinut un loc de muncă în 2009, în comparaţie cu 58% câţi s-au angajat în 2008 şi 65% în 2004.