In perioada 2004-2007 Romania a cunoscut o crestere efervescenta a apetitului investitional in randul celor mai mari branduri de imbracaminte la nivel mondial. In prezent, marci cunoscute precum H&M, Zara sau Armani produc in fabricile de textile din intreaga tara. Ce inseamna pentru un producator local o asociere cu un brand recunoscut international si la ce investitii ne putem astepta anul viitor?
Industria textila din Romania a beneficiat de un interes crescut din partea producatorilor straini de imbracaminte in special in intervalul 2004-2007, ani care au reprezentat o ”perioada de aur” pentru piata de profil. Motivul? Pretul avantajos si calitatea coaserii.
Acestea au fost si doua dintre argumentele care i-au convins pe producatori precum H&M, Zara, Cavalli, Armani, Sergio Tacchini, Dolce&Gabbana, Clive Christian, Hugo Boss sau Triumph sa apeleze la forta de munca din Romania. Acestia au incheiat contracte de colaborare cu fabrici din intreaga tara – Focsani, Iasi, Baia Mare, Bucuresti, Timisoara.
Ce inseamna o astfel de asociere pentru un producator roman de textile? ”In primul rand, firma romaneasca creste ca imagine datorita asistentei tehnice externe, creste productivitatea si cu acelasi numar de oameni poti ajunge la dublarea productiei datorita ordonarii comenzilor si posibilitatii de eliminare a timpilor morti”, explica Maria Grapini (foto), presedintele Consiliului de Administratie al Pasmatex si presedinte al Federatiei Patronale a Industriilor Textile, Confectiei si Pielariei (FEPAIUS).
In opinia sa, Romania ramane o tara atractiva pentru producerea de imbracaminte, fiind recunoscuta pentru tehnicienii buni in acest domeniu. Insa, potrivit Mariei Grapini, producatorii romani se confrunta de cativa ani cu problema lipsei de personal calificat, pe fondul desfiintarii scolilor profesionale.
La acest aspect se adauga si n