"Twilight" isi descopera reteta ideala de-abia spre final. Penultimul film al seriei, "Breaking Dawn - Part 1", regizat acum de Bill Condon, isi asuma ironiile care i s-au adus in trecut devenind pe alocuri autoironic, dar combina fericit romance-ul cu fantasy-ul, fiind mai mult ca pana acum oglinda a adolescentei. Nu degeaba e un fenomen social.
Ideea de fenomen social nu se refera la cate milioane de exemplare a vandut cartea sau la cate miliarde de dolari scot filmele seriei (cifrele sunt apanajul oamenilor mari - spunea Saint Exupery), ci la motivul pentru care cartile lui Stephenie Meyer si filmele realizate dupa ele se bucura de atata succes in randurile adolescentilor. (Cel putin in Romania, limita de varsta a fanilor se opreste totusi pe la 16 ani.)
Ecoul seriei "Amurg" furnizeaza material consistent psihologilor si sociologilor. In penultima parte a seriei, "Saga Amurg: Zori de Zi - Partea I", paralela e mai mult decat evidenta. Filmul le pune tinerilor spectatori oglinda in fata, iar acestia se identifica fie cu Bella (cel mai adesea), fie cu Edward sau cu Jacob, recunoscandu-si emotiile, fricile si motivatiile care se schimba odata cu cresterea lor biologica.
Regizat de Bill Condon (autorul lui "Dreamgirls") care a invins doi adversari si mai cunoscuti - Gus Van Sant si Sofia Coppola, filmul tradeaza mult mai multa intelegere pentru varsta adolescentei decat filmele precedente, desi scenariul poarta semnatura aceleiasi Melissa Rosenberg.
Nu e un film pentru publicul matur decat in masura in care publicul matur e dispus sa-l vada ca pe o mare alegorie si daca se poate transpune in pielea unui spectator de 16-17 ani, cu toate emotiile acestuia - de la sentimentul de excludere pana la fiorul erotic, furia varstei si nerabdarea, spiritul crescand de independenta si dorinta de contopire cu persoana iubita (care imp