Datoria de a fi fericit de Sarbatori devine din ce in ce mai greu de indeplinit Craciunul are, in zilele noastre, multe fete si forme. In primul rind, trebuie mentionat Craciunul religios, care are in centru scena nasterii lui Iisus si speranta de mintuire a pacatelor. Apoi este Craciunul comercial, devenit notoriu prin imaginea batrinelului durduliu, cu barba alba si lunga, imbracat in rosu, responsabil cu impartirea cadourilor. Craciunul social, destinat implinirii sentimentului familial si comunitar, care imbraca de multe ori haina political corectness-ului, incearca sa impace si sa tolereze toate ritualurile finalului de an, sa raspindeasca o aura bucolica de extaz total. Nu trebuie uitat nici Craciunul propagandistic, care anul acesta poate fi exemplificat de Pomul National din Republica Moldova.
Si chiar daca Craciunul din zilele noastre pare a fi adaptabil pentru orice personalitate si credinta individuala sau comunitara, paradoxal, el nu pare sa mai multumeasca pe nimeni. Discursurile religioase crestine depling defaimarea Craciunului, vorbind de o laicizare si o personalizare mult prea agravante, uitindu-se ca multe din simbolurile care par traditional crestine au radacini si chiar reprezinta simboluri pagine. Mos Craciun devine din ce in ce mai hulit, obiectul unor marsuri protestatare din ce in ce mai numeroase. La fel se intimpla si cu ideea de a cumpara cadouri. Astfel, Mos Craciun este blamat pentru ca devine mult mai popular decit Iisus, iar goana dupa cadouri se transforma intr-o tehnica de a ascunde importanta apropierii umane.
Pentru altii, Craciunul a devenit un motiv de constientizare a tensiunilor, esecurilor si depresiei de peste an. Intilnirile obligatorii cu rudele, expresia nevoii de a materializa, macar pentru citeva zile, sentimentul reunirii cu familia perfecta si armonioasa, sint compromise de conversatiile jenante despre cari