Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a prezentat săptămâna trecută, în cadrul unei întâlniri cu formatorii de opinie, un certificat de evaluare de la şcoală germană, care ar putea fi un posibil model pentru evaluarea elevilor din România. Documentul este de fapt certificatul şcolar al fiicei lui Funeriu, Emma, elevă în sistemul german de educaţie.
Din certificat aflăm comportamentul social, atitudinea faţă de învăţătură şi muncă şi comportamentul la diverse discipline. Întrebaţi de „Adevărul” despre cât de oportun ar fi adoptarea unui astfel de model, experţii în educaţie au răspuns că mai întâi ar trebui făcută o analiză.
„Ne trebuie o evaluare complexă”
Ştefan Vlaston, preşedintele Edu-cer, arată că evaluarea ar trebui să fie foarte complexă. „Acolo este o altă cultură educaţională, un alt specific educaţional. Noi nu putem să importăm „mutatis mutandis” ce se întâmplă în alte ţări. Nici Uniunea Europeană nu are un mod uniform de a vedea învăţământul preuniversitar. În privinţa evalurării elevilor nu este oportun să preluăm experienţa fiicei domnului ministru din Germania. Mai corect, este poziţia comisiei Miclea care prevede o evaluare predictivă, o evaluare permanentă, o evaluare formativă care trebuie neapărat însoţită de note şi evaluarea sumativă făcută cu ocazia tezelor, a testelor semestrioale şi mai ales a examenelor de sfârşit de ciclu”, a spus Ştefan Vlaston.
În opinia expertului, această evaluare sumativă este bine să fie uniformizată la nivel naţional, pe baza unor itemi stabiliţi de serviciile specializate şi puse pe site-ul Ministerului Educaţiei. „În plus, portofoliul elevului ar trebui să cuprindă aspectele în care elevul excelează. Să fie o caractetrizare a elevului în domeniile în care el este cel mai bun”, a conchis Vlaston.
„Ceea ce se întâmplă acum e formalism”
La rândul lor, părinţii susţin că un model străin