Afacerile comercianţilor de alimente au crescut în ianuarie cu 11% faţă de decembrie 2008. În ianuarie 2009, aproape jumătate din români vedeau o înrăutăţire a situaţiei financiare faţă de acum 4 luni, când numărul pesimiştilor nu depăşea 30%. Chiar şi pe timp de criză, se pare că românii nu renunţă la mâncare, băutură şi tutun. O demonstrează datele Institutului Naţional de Statistică (INS), care arată că, în ianuarie 2009, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu produse alimentare, băutură şi tutun a crescut cu 11,1% faţă de luna anterioară.
Totuşi, faţă de aceeaşi lună din 2008, se poate observa o scădere a consumului cu 0,9%. Această reducere este pusă pe seama diminuării cu 8,8% a comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în unităţile specializate.
Comparând România cu ţările vecine, se poate constata un contrast puternic în privinţa modului în care populaţia priveşte viitorul apropiat, arată cel mai recent studiu al GfK. Mulţi români sunt pesimişti, dar - comparativ cu bulgarii, cehii şi polonezii - numărul celor care speră într-o schimbare spre bine rămâne ridicat.
În Bulgaria, situaţia este comparabilă cu cea din România: aproape 50% dintre locuitori privesc cu neîncredere viitorul. Polonezii şi cehii sunt mai optimişti, doar 24%, respectiv 30% consideră că situaţia financiară va fi mai dificilă, potrivit GfK.
Veniturile abia acoperă cheltuielile
În ultimele patru luni, românii au reuşit să păstreze o balanţă între venituri şi cheltuieli. Dacă aproape 22% din români au apelat la economii sau au împrumutat bani pentru a face faţă cheltuielilor curente, există şi persoane pentru care 2008 a fost un an profitabil. 18% din cei chestionaţi spun că situaţia financiară a familiei lor a fost mai bună decât acum un an.
Numărul lor este mai mic decât al polonezilo