Afacerile din exporturi generează un profit de două ori mai mare faţă de cele locale, prima impresie fiind că la export banii se fac uşor, dar este una falsă: “să faci export e ca o alergare pe cărbuni încinşi”, a declarat Ciprian Oprea, directorul general al MCA Grup, cel mai mare producător naţional de uşi de garaj
Cu 15 ani de activitate în spate, MCA Grup a început să exporte din 2009 în opt state precum Italia, Franţa, Bulgaria şi Serbia. Pentru MCA exportul a început ca o alternativă la scăderea pieţei locale, după declanşarea crizei economice.
“Prima impresie este că la export banii se fac uşor. Dar e falsă. Am reuşit să obţinem până în prezent afaceri de peste 3 milioane de euro din vânzările la extern, cu un grad de profitabilitate de două ori mai mare decât pe plan local, dar munca este asiduă şi drumul plin de provocări. Să faci export e ca o alergare pe cărbuni încinşi. Anul acesta ne aşteptăm să ajungem la 2,5 milioane de euro din export, am trecut deja de 1 miliona de euro”, a declarat Ciprian Oprea.
Străinii - reticenţi la plăţi în avans
Printre obstacole se numără lipsa de experienţă, costurile mari ale investiţiei iniţiale necesare pentru implementarea unei strategii sustenabile pe termen lung, neîncrederea generală a clienţilor şi distribuitorilor străini în produse româneşti şi în români, de unde a rezultat şi problema refuzurilor de a face plăţi în avans. Aceste plăţi în avans sunt necesare pentru producătorii români, întrucât riscul de neplată e ridicat.
"Cei care vor să exporte este bine să se concentreze pe fiecare piaţă în parte, să nu se extindă rapid în prea multe ţări deodată", recomanda directorul MCA Grup.
Sunt desigur şi avantaje de care pot profita exportatorii:
• Pieţele vest-europene sunt mult mai mari şi mature
• Clienţii au un nivel de trai mai ridicat
• Constructorii sunt