1. Cauze directe
Transformarea SAM-urilor în licee. O cauză punctuală a rezultatelor la bacalaureat este că o bună parte dintre liceele unde promovabilitatea este foarte mică sunt fostele şcoli de arte şi meserii, transformate în licee de către Ecaterina Andronescu. Acolo au ajuns elevii care nu au reuşit să ia nota minimă la capacitate.
Admiterea la facultate. Din cauza corupţiei şi presiunilor politice, am ajuns să avem un număr mult prea mare de universităţi (de stat şi particulare), numărul locurilor în universităţi (aproape 300.000) depăşeşte cu mult nu doar numărul de elevi care au trecut de examenul de bacalaureat, ci şi pe al acelora care termină anual liceul (200.000). La această situaţie s-a ajuns cu voia ministerului, care a aprobat an de an numărul de locuri solicitate de facultăţi, fără să ţină cont de nevoile de pe piaţa muncii. Tot ministerul a aprobat înfiinţarea după revoluţie a multor universităţi de stat în orăşele care de care mai obscure. De câţiva ani, se ştie că oricine putea termina o facultate, chiar dacă nu trecea pe la ore, universităţile întrecându-se în oferte tot mai tentante. Profesorii fiind plătiţi în funcţie de numărul de studenţi, mulţi au terminat cu orice exigenţă. Aşa s-a ajuns la admiterea la facultate pe bază de dosar, în care media de la bacalaureat este foarte importantă, condiţie care a încurajat frauda printre elevi, părinţi şi profesori.
Elevii şi profesorii. Elevii, cu excepţia celor de la liceele bune, au înţeles în timp că merge să trişeze la examene şi, prin urmare, să nu mai înveţe. Mulţi elevi nu mai au nicio remuşcare să copieze (= să fure), chiar şi la bacalaureat, în ciuda frecventării timp de 12 ani a orelor de religie! Permiţând asta, o parte dintre profesori credeau că îi ajută pe elevi. În realitate, efectul a fost că au început să nu mai fie respectaţi, în primul rând, de către elevi