Jumătate dintre români cred că ştirile despre recesiune sunt doar poveşti. Din 52 de state, suntem ultima ţară în care consumatorii ar accepta să cumpere alimente mai ieftine. Suntem dispuşi să economisim doar la haine şi la energie. Românii sunt impasibili în faţa crizei financiare cu care se confruntă restul lumii: mai mult de jumătate sunt convinşi că nici măcar nu traversăm o perioadă de recesiune, iar cei care recunosc totuşi existenţa unor tulburări economice spun că acestea nu se pot prelungi pe mai mult de un an de zile.
Acestea sunt principalele concluzii ale celui mai recent studiu al companiei de cercetare de piaţă Nielsen, axat pe percepţia consumatorilor din 52 de ţări – inclusiv România – în faţa crizei financiare globale.
De aici şi atitudinea la cumpărături. Contrar majorităţii ţărilor analizate de Nielsen, doar 16% din consumatorii români sunt dispuşi să cumpere produse alimentare mai ieftine. De altfel, suntem ultima ţară din cele 52 de state analizate în care consumatorii ar fi dispuşi să cumpere alimente mai ieftine în caz de criză în portofel.
Prin comparaţie, 70% din austrieci şi 62% din nemţi ar fi dispuşi să se orienteze în viitor către magazinele de tip discounter. Cheltuielile cu alimentele, băuturile şi produsele de larg consum ating circa 80% din bugetul destinat cumpărăturilor al unei familii din România.
“Românii se află încă pe valul expansiunii economice din ultima vreme şi, cel puţin deocamdată, nu au simţit nevoia să îşi ajusteze stilul de viaţă sau nivelul de consum în vreun fel”, sintetizează rezultatele studiului Emanuel Sanda, directorul general al Nielsen în România.
Renunţăm la haine
Întrebaţi la ce tip de investiţii ar renunţa totuşi în caz de criză economică, unul din doi consumatori a declarat că se gândeşte să-şi reducă bugetul pentru ha