Reclama pe facebook nu e asa de eficienta cit parea. General Motors a renuntat, chiar inainte de listarea facebook de saptamina asta, la un contract de 10 mil, pentru exact acest motiv : nu (prea) merge. S-a intimplat pocinogu’ chiar in preziua listarii facebook pe Nasdaq (o fi fost intentionat? o fi fost justificat?). Cert e ca, desi gratuita, usor de utilizat si aparent generoasa – sa socializeze, dom’ne’, tot omu, nu? – platforma de socializare, in genere, e mai degraba o platforma de advertising si PR, multe din mesajele care apar instantaneu pe pagina fiind nimic altceva decit spam. Unele dintre ele sunt chiar agresive. Obosesc ochiul. Imbicsesc mintea. Desi distantele sunt mari, si reclama comerciala, si reclama politica, sufera de aceleasi boli. Poate ca sefii de campanii electorale care imi umplu mie pagina de facebook cu reclama electorala nesolicitata (spam) vor avea ceva de invatat de aici.
S-a intimplat ca incidentul cu General Motors sa se situeze in vecinatatea temporala a listarii la bursa electronica Nasdaq a facebook, eveniment astepat, market-izat, ridicat in slavi, umflat cu pompa, timp de vreo luna de zile. Combustibilul necesar umflarii balonului a fost emotia, alimentata masiv si de evaluarile “independente” care duceau valoarea facebook (o platforma de socializare pe internet care nu are nimic palpabil, fiind un loc virtual, i-material) la peste 100 de mld, cu mult peste valoarea de piata a General Motors (o companie care, totusi, produce ceva palpabil). IPO-ul – listarea la bursa – nu a fost un esec in sine, chiar daca in ziua listarii actiunile au cazut cam cu 16% fata de pretul ofertei. Pina la urma, facebook este, totusi, listata, iar diferenta de curs fata de pretul ofertei nu este asa de mare incit sa nu poata fi recuperata de un facebook care isi va fi dovedit valoarea in timp. Esecul si ingrijorarile – cu mult exagerate de pre