Wall-Street.ro lanseaza proiectul "Privatizati Romania", o campanie editoriala pro-privatizare in contextul lipsei de consistenta din ultimii ani in privinta trecerii companiilor de stat in proprietate privata. Privatizarea CFR Marfa, ratata precum Cuprumin sau Oltchim, ne arata ca politicienii nu doresc privatizarea. Wall-Street.ro considera ca privatizarea este una dintre solutiile prin care economia poate avea de castigat inclusiv pe termen lung.
Cupru Min si combinatul chimic Oltchim Ramnicu Valcea sunt precedentele esecuri rasunatoare la capitolul privatizari. Ambele licitatii s-au desfasurat anul trecut si in ambele cazuri Guvernul a fost incapabil sa verifice capacitatea de plata a cumparatorilor, astfel ca atunci cand s-a ajuns la semnarea actelor, tranzactiile au picat din cauza ca Roman Copper – in cazul Cupru Min, si Dan Diaconescu – in cazul Oltchim, nu au avut bani sa plateasca sumele promise.De ce nu s-a privatizat CFR Marfa?
Desi asa s-a crezut initial, lipsa banilor din partea cumparatorului nu a mai fost cauza blocarii procesului de privatizare al CFR Marfa. Ramona Manescu, Ministrul Transporturilor, a declarat explicit ca Grup Feroviar Roman (GFR) ar fi putut plati pentru actiunile CFR Marfa.
GFR a platit pana in prezent o garantie de 10 mil. euro si un avans de 20 mil. euro. Pentru finalizarea privatizarii compania ar fi trebuit sa mai achite circa 170 mil euro. GFR a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa in luna iunie, oferind un 202 mil. euro pentru 51% din actiuni.
Neindeplinirea a doua dintre cele trei conditii suspensive ale contractului de privatizare a reprezentat cauza esecului.
Prima dintre acese conditii prevedea obtinerea unui aviz favorabil al Consiliului Concurentei (CC), sarcina aflata in sarcina cumparatorului. Statul acuza GFR ca nu a trimis la timp actele necesare catre