Românii care cumpără de pe Internet servicii financiare, cum ar fi de exemplu asigurările RCA , pot primi banii înapoi, dacă se răzgândesc, în decurs de 14 zile, fără a plăti penalităţi. Deşi românii au acest drept, potrivit legislaţiei, încă de acum aproape trei ani, firmele care vând asigurări online recunosc faptul că nu au avut solicitări de rambursare a contravalorii poliţelor comercializate pe internet. Motivul? Clienţii nu ştiu că au acest drept.
"Nu am avut cazuri în care clienţii să ceară rezilierea unilaterală a poliţei RCA. Clienţii probabil că nu cunosc faptul că au acest drept. Pentru mine ca firmă nu este o problemă. Este important să fie mulţumit clientul. Dacă vrea să renunţe în termenul permis de legislaţie, obligaţia mea morală este să îl ajut", a declarat pentru gândul Norbert Simpf, director executiv al brokerului care administrează portalul de asigurări netas. ro.
De altfel, un eurobarometru realizat recent arată că doar 6% dintre români cunosc faptul că au dreptul să rezilieze unilateral un contract pentru o asigurare auto cumpărată prin internet, în termen de câteva zile, fără a fi nevoie să vină cu o justificare, şi să primească integral banii înapoi. Media în statele UE este de aproape 5 ori mai mare, 28% dintre cetăţenii din UE cunoscând că au acest drept.
Nicio reclamaţie la Protecţia Consumatorilor
Legislaţia este însă clară. La solicitarea gândul, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a indicat articolul 9 din ordonanţa nr. 85/2004 republicată în 2008, privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă privind serviciile financiare, care arată: "Consumatorul are dreptul de a denunţa unilateral contractul la distanţă, în termen de 14 zile calendaristice, fără penalităţi şi fără a fi necesară invocarea vreunui motiv". În cazul contractelor la distanţă care au