- Social - nr. 247 / 18 Decembrie, 2013 "Mobila si durere” !?! "Intarsie pe suflet” isi intituleaza Petre Curticapean volumul de versuri de fata, apeland, in mod mai putin obisnuit, la un termen definind o tehnica de... "chirurgie plastica” a mobilierului de lux ori a unor, mai mici sau mai mari, stravechi ori moderne, obiecte de decor sau cult. Caci metoda de decorare prin intarsie este cunoscuta inca din Antichitate, in mormantul din piramida faraonului Tutankhamon descoperindu-se mobilier decorat cu intarsie de pietre pretioase, aur, fildes etc. Nu doar Egiptul, ci si in palatele somptuoase ale Orientului – in Persia, India, China, Japonia –, mesteri neintrecuti imaginau cele mai diverse tipuri de piese cu intarsii scumpe, de la paviment parchetat cu lemn, pana la mobilier, casete, relicvare folosite in ceremoniile religioase etc. Petre Curticapean ne propune, insa, nici mai mult, nici mai putin, o … "Intarsie pe suflet”, fiindca, sugereaza el: "Poezia adevarata/ imi pare/ ca o/intarsie pe suflet,/ ca o/ incizie simbolica/ spre adancimile/ insondabile/ ale sentimentelor./.../” ("Sugerare”). Indrazneata si.... dureroasa alegere a "materialului”, daca ne gandim ca furnirul era, si a ramas, principala materie prima folosita la intarsie, ca si, mai rar, ce-i drept, coltii de elefant - fildesul, carapacea de broasca testoasa, metale fine etc., aplicate pe suprafete de lemn exotic, de la albul de cimsir pana la negrul de abanos. Temerar, asadar, demersul poetic al ardeleanului cuminte, introspectiv, pe cat de romantic, pe atat de discret: "nu-mi place/ sa ma expun/ nici privind implinirile/ si nici dorintele/ .../ daca as face-o/ as avea senzatia/ ca ma expun gol/ in fata oamenilor/ or, tocmai pentru a evita/ o astfel de senzatie,/prefer sa-mi cenzurez/ toate dorintele/ si sa le ascund/ chiar si de mine” ("Dorinte ascunse”); "Si ne-om iubi topindu-ne-n amurguri/ Vom